loading...

تعمیر پلی استیشن

سدیم متا بی سولفیت (Na2S2O5) ترکیبی سفید رنگ از هیدروژن، گوگرد و اکسیژن می باشد که غیر آلی بوده و به عنوان یکی از مواد شیمیایی قوی در حذف کلر موجود در آب شناخته شده است. این ترکیب غیر آلی آنتی اکسیدان

پوران دخت خدابخش بازدید : 23 سه شنبه 23 فروردین 1401 نظرات (0)

سدیم متا بی سولفیت (Na2S2O5) ترکیبی سفید رنگ از هیدروژن، گوگرد و اکسیژن می باشد که غیر آلی بوده و به عنوان یکی از مواد شیمیایی قوی در حذف کلر موجود در آب شناخته شده است. این ترکیب غیر آلی آنتی اکسیدان و ضد عفونی کننده بسیار قوی بوده و نه تنها در تصفیه آب و فاضلاب، بلکه در صنایع تولید مواد غذایی و همچنین تولید کاغذ و سایر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

سدیم متا بی سولفیت با توجه به گرید تولیدی آن کاربردهای بسیار متنوعی در صنایع مختلف دارد. از این ماده به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده، آنتی اکسیدان در صنایع شیمیایی و همچنین یک عامل نگهدارنده در مواد غذایی استفاده می‌شود. این ترکیب به دلیل خواص اسیدی و نگه دارنده برای استفاده در تاریکخانه ‌های چاپ عکس در عکاسی‌ ها، بسیار مناسب است. همچنین از متا بی سولفیت سدیم به عنوان یک ماده ی سفید کننده در تولید پارچه در صنایع نساجی و یا تولید خمیرکاغذ کاربرد گسترده ای دارد. از جمله کاربردهای این ماده می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

فعال کننده در پلیمریزاسیون اکریلو نیتریل

در صنعت تصفیه آب جهت کلر زدایی آب قبل از ورود آب به سیستم اسمز معکوس

در صنایع کلر آلکانی جهت خنثی سازی کلر

در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده و جلوگیری کننده از فساد مواد غذایی

در صنایع چرمسازی جهت آهک زدایی پوست

در صنایع آبکاری جهت تصفیه فاضلاب حاوی یون کروم

حذف کننده کلر بعد از سفیدگری نایلون

به عنوان یک منبع تولید SO2 (مخلوط شده با هوا یا اکسیژن) در فرآیندهای سیانیداسیون طلا

به عنوان عامل کاهنده جهت خالص سازی و جداسازی آلدئیدها و کتون ها در صنایع شیمیایی

جهت تولید بعضی رنگ های آلی

متا بی سولفیت سدیم در تهیه میوه خشک

سولفوره کردن میوه ها موجب حفظ آن ها در برابر واکنش با هوا و اکسید شدن می شود در نتیجه از تغییر رنگ آن ها در هنگام خشک کردن میوه هایی مثل گلابی، زردآلو ، سیب و سایر میوه هایی که دارای  رنگ روشن هستند با این روش جلوگیری به عمل می آید و می توان آن ها را مدت زمان طولانی تری با حفظ طعم و رنگ نگهداری نمود. به غیر از MBS  برای خشک کردن میوه ها می توان از سایر مواد سولفور دار مجاز در صنایع غذایی مانند دی اکسید سولفور، سدیم بی سولفیت و… استفاده کرد.

کاربردهای هیدروکسید پتاسیم در صنایع مختلف

و استفاده ازSMBS  باید در زمانی کوتاه و مقداری مجاز و مشخص انجام شود. زیرا استفاده ی بیش از حد و ماندن میوه ها در محلول های سولفور دار بیشتر از مقدار مجاز موجب خمیری شدن آن ها می گردد. یک الی یک و نیم قاشق چای خوری از محصول فوق یا دیگر مواد سولفور دار ذکر شده در یک لیتر آب برای میوه های ورقه شده به مدت پنج دقیقه و برای میوه های نصف شده به مدت 15 دقیقه باعث خمیری شدن میوه ها نمی شود و موجب حفظ ظاهر و خواص میوه ها می گردد. بعد از مدت زمان ذکر شده میوه ها را با آب سرد بشویید و آن را روی سینی توری مانند پهن کنید.

مضرات متا بی سولفیت سدیم MSDS

استفاده بیش از اندازه استاندارد از این ماده به عنوان عامل نگهدارنده غذا, باعث کاهش میزان سولفیت در کبد انسان می شود. در صورت مصرف بیش از اندازه به صورت مداوم، آسیب های زیانباری به سیستم ایمنی بدن انسان وارد می کند. همچنین این ماده با سرطان ،اختلاط در باروری، اخلال در رشد کودک و هم چنین مشکلات عصبی در ارتباط است. افراد مبتلا به آسم و سایر آلرژیها نیز ممکن است به آن حساس باشند.

نکته ی دیگر این که این ترکیب را به هیچ عنوان نباید به صورت خالص مصرف کرد. زیرا باعث تحریک دستگاه گوارش انسان می شود. دلیل این امر این است که با اسید معده ی انسان واکنش می دهد و سولفوریک اسید تولید می کند. مصرف مقدار بالای آن می تواند موجب تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکمی، اختلالات گردش خون و اخلال در سیستم عصبی انسان شود. دوز مرگ ناگهانی برای بزرگسالان بالغ 10 گرم است. از این جهت لازم است پیش از شروع به کار حتما msds متابی سولفیت سدیم مطالعه گردد. تا از عوارض و خطرات این ماده اطلاع پیدا کنید.

خرید متا بی سولفیت

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بهترين و با کيفيت ترين مقالات و آموزش ها را ميتوانيد در وبلاگ ما مشاهده کنيد. اينجا همان جايي است که شما به مهارت و اطلاعات مورد نياز براي آشنايي و تعمير وسايل مد نظر خود را به صورت کامل و همچنين کاربردي کسب ميکنيد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 43
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 50
  • بازدید ماه : 182
  • بازدید سال : 924
  • بازدید کلی : 2,720